SAHABAT

12 December 2013

Ayam Golek Gebu English Style


http://ayamgolekgebu.blogspot.com/

blog terbaru saya...kali ini saya akan menjalankan perniagaan ayam golek gebu english style....saya akan beroperasi di ampang ....penghantaran juga akan saya sediakan...

sila berkunjung ke BLOG saya yang baru ini....

http://ayamgolekgebu.blogspot.com/



29 November 2013

Terima Kasih And Thank You

                Pada peringkat awal saya membuka blog ini tujuan saya adalah untuk berniaga iaitu pada masa itu untuk menjual set kurma ajwa dan air zamzam yang dibekalkan oleh kawan saya...tetapi diketika separuh jalan kawan saya ini tadi merasakan bahawa bisnes ini terlalu perlahan dan kurang menguntungkan..
                Jadi kawan saya ini bersama rakan perniagaannya memutuskan untuk berhenti..apabila mereka tidak lagi membekalkan saya dengan produk mereka saya cuba mencari alternatif lain dengan mengambil dari "suplier" yang saya cari sendiri seperti contoh SW "suria wholeseller" di jalan tun razak..
                Tetapi oleh kerana modal yang tidak begitu kuat dan produk kurma ajwa dan juga air zamzam ini hanyalah produk bermusim dimana ianya hanya mendapat permintaan tinggi apabila musim haji dan bulan Ramadhan...saya akhirnya berhenti...kemudian blog ini saya gunakan untuk menjual pelbagai jenis produk yang lain contohnya kelambu moden.Tetapi juga tidak berhasil
                Tetapi akhirnya saya memustuskan untuk menjadikan blog ini satu ruang untuk berkongsi maklumat tentang pemakanan sunah dan juga sunnah-sunnah nabi SAW....
                 Sungguh saya tidak menyangka blog saya ini sudah dilihat oleh begitu ramai orang(bagi saya 46k dah cukup ramai :) ) dan audience datang dari seluruh pelusuk dunia....Pakistan,Rusia,Brunei,Singapura,Indonesia,Thailand dan banyak lagi....

SYUKUR ALHAMDULILLAH.....TERIMA KASIH SEMUA SEMOGA ANDA MENDAPAT MANFAAT DARI PERKONGSIAN INI

SILAKAN SHARE SEMOGA LEBIH RAMAI YANG MENDAPAT MANFAAT...

30 August 2013

HAJI TAHUN 2014

Ada maklumat yang saya dapat mulai tahun hadapan semua jemaah haji tidak lagi akan mengeluarkan wang dari tabung haji ketika berada di tanah suci sebaliknya semua jemaah akan menggunakan debit kad yang akan disediakan oleh tabung haji dengan kerjasama al rajhi bank.ini kerana kerajaan arab saudi tidak lagi membenarkan tabung haji menjalankan urusan pengeluaran wang tanpa melalui bank2 arab saudi.
Jadi selepas ini jemaah boleh mengeluarkan wang melalui mesin atm di arab saudi atau jika hendak membuat pengeluaran melalui kaunter jemaah boleh ke bank al rajhi ketika disana.pada pandangan saya ini sangat molek kerana jemaah boleh mengeluarkan wang dimana mana saja disemua mesin atm ketika berada di arab saudi.
Jadi kita tunggu la tahun depan.

16 July 2013

Kurma, buah paling berkhasiat dalam dunia


KURMA ADALAH BUAH YANG PALING BERKHASIAT SEKALI DALAM DUNIA!!!!!!



• Percayakah anda bahawa kurma tidak menyalurkan bakteria dan mikrob? Ulat yang ada di dalam kurma lama dapat memusnahkan amuba dan membunuh bakteria yang mungkin menyerang manusia.

• Seandainya tidak kerana kurma dan kopi arab, nescaya penduduk Jazirah Arab akan diserang berbagai penyakit yang tidak diketahui hujung pangkalnya kecuali oleh Allah.

• Tahukah anda bahawa orang yang memakan kurma setiap hari tidak akan didekati jin?

• Percayakah anda bahawa ekstrak kurma dapat mengubati kemandulan wanita?

• Tahukah anda bahawa makanan dan ubat paling penting bagi para angkasawan adalah kurma?

• Tahukah anda bahawa buah kurma lebih sehat daripada kaviar?

• Tahukah anda bahawa sabut pokok kurma adalah pembersih yang paling baik bagi tubuh dan dapat melindunginya dari penyakit-penyakit kulit?

• Tahukah anda bahawa apabila kurma direbus dan diminum seperti teh maka ia dapat menggembirakan hati yang sedih?

• Tahukah anda bahawa kurma barhi dianggap sebagai eliksir bagi para pemuda dan di dalamnya tersimpan rahsia besar kerana ia dapat menggiatkan kelenjar dan menguatkan saraf?

• Tahukah anda bahawa setiap 100 gram kurma mengandungi 318 kalori, setara dengan 315 kalori yang terkandung dalam setiap 100 gram madu?

• Tahukah anda bahawa sebutir kurma dapat membekalkan anda kalori yang cukup untuk aktiviti seharian dengan penuh semangat?

• Tahukah anda bahawa makanan paling baik yang digunakan oleh askar perang adalah kurma, kerana kurma membekalkannya dengan kalori, menguatkannya, dan menggiatkan kelenjar adrenal sehingga dia menjadi seorang yang berani dan tidak takut akan kematian?

• Tahukah anda bahawa terdapat sejenis pokok kurma yang mati seiring dengan kematian pemiliknya?

• Tahukah anda bahawa ada 1,450 jenis kurma di seluruh dunia?

• Tahukah anda bahawa kurma mengandung protein tumbuhan yang bagus dan mudah dicerna?

• Tahukah anda bahawa kurma mengandungi sejumlah vitamin, seperti vitamin A, vitamin B, vitamin C, biotin, riboflavin, dan lainnya?

• Tahukah anda bahawa kurma bermanfaat untuk mengubati kekurangan darah kerana ada kandungan zat besi dalam kadar yang tinggi?

• Percayakah anda bahawa kurma dapat menguatkan rahim ketika melahirkan kerana mengandungi hormon pitosin yang berkhasiat mengatur proses melahirkan?

• Percayakah anda bahawa kurma dapat mencegah keradangan kerana mengandung antiseptic dan antirematik?

• Percayakah anda bahawa kurma mengandungi kadar serat baik yang bermanfaat untuk membantu gerakan usus dan mencegah sembelit?

• Tahukah anda bahawa kurma dapat melindungi usus besar dari kanser?

• Tahukah anda bahawa kurma adalah penggekang nafsu makan?

• Tahukah anda bahawa jenis kurma yang kalorinya paling rendah adalah ‘ajwah Madinah, razizi, dan rabi’ah?

• Percayakah anda bahawa jenis kurma yang paling sesuai untuk mendapatkan tubuh yang ideal adalah Hulwah Ha`il, kerana setiap 100 gram darinya tidak mengandungi lebih dari 67 kalori?

• Percayakah anda bahawa jenis kurma yang paling banyak mengandungi mineral dan vitamin yang tinggi dari potasium dan besi adalah rabi’ah Madinah?

• Percayakah anda bahawa kurma adalah ubat bagi orang yang menderita kekurangan berat badan kerana kaya dengan tunggal-tunggal yang tidak memerlukan proses pencernaan?

• Percayakah anda bahawa kurma dapat mengurangi ketegangan syaraf yang diakibatkan oleh aktiviti kelenjar tiroid yang melampau?

• Percayakah anda bahawa kurma adalah makanan yang mudah dicerna dan tidak memberatkan tubuh?

• Percayakah anda bahawa kurma dapat mengurangi rasa lapar yang amat sangat pada orang yang berpuasa?

• Percayakah anda bahawa kurma dapat menyediakan perut untuk menerima makanan dan mencegah konstipasi?

• Tahukah anda bahawa kurma dapat melancarkan kencing dan mencuci ginjal?

• Tahukah anda bahawa kurma dapat membersihkan liver dari racun dan meredakan pergolakan saraf?

• Tahukah anda bahawa kurma basah mengandung kadar gula tinggi yang mudah dicerna dan diserap seperti glukosa?

• Tahukah anda bahawa kurma basah dapat menurunkan tekanan darah bagi perempuan hamil dan menormalkannya ketika prakelahiran?

• Tahukah anda bahawa kurma basah dapat membersihkan usus besar (kolon) sehingga bermanfaat untuk membantu dan memudahkan proses melahirkan?

• Tahukah anda bahawa kurma dinamakan dengan manjam (tambang) kerana mengandung banyak unsur mineral seperti fosfor, kalsium, magnesium, besi, sodium, sulfur, dan klorin?

• Tahukah anda bahawa kurma terdiri dari 21% air, sejumlah besar vitamin, 2,1% protein, 18% lemak, 73% gula dan 3% serat?

• Percayakah anda bahawa kandungan kalori dari 1 kg kurma sama dengan kandungan 1 kg daging?

• Tahukah anda bahawa kandungan nutrisi 1 kg kurma mentah setara dengan 3 kg makanan lain?

• Percayakah anda bahawa kurma dapat memelihara kelembaban dan kecerahan mata, serta menajamkan pandangan pada malam hari?

• Percayakah anda bahawa kurma dapat melembabkan usus sehingga memeliharanya dari radang dan infeksi?

• Percayakah anda bahawa kurma membekalkan tubuh dengan zat besi yang diperlukan oleh darah dan fosfor yang membantu proses berfikir?

• Percayakah anda bahawa kurma menyuplai tubuh dengan panas dan vitamin yang membantu pertumbuhan dan menguatkan saraf?

• Percayakah anda bahawa kurma dapat membantu menenangkan perasaan dan jiwa sehingga disarankan kepada orang yang berpenyakit saraf dan panas baran?

• Percayakah anda bahawa memakan kurma sebelum makan pagi dapat membunuh cacing?

• Percayakah anda bahawa kurma dianggap sebagai makanan paling baik di gurun sahara kerana dapat disimpan dalam masa yang lama tanpa ditimpa kerosakan?

• Percayakah anda bahawa kurma memainkan peranan yang baik dalam membersihkan zat-zat beracun yang dihasilkan oleh proses asimilasi bahan makanan dalam tubuh?

• Percayakah anda bahawa di antara penduduk Sahara dan Oasis tidak mengidap kanser kerana mereka biasa mengambil kurma sebagai makanan asas?

• Percayakah anda bahawa garam-garam alkali yang ada dalam kurma berfungsi untuk membetulkan kemasaman darah yang diakibatkan oleh pengambilan makanan-makanan berlemak yang melampaui batas?

• Tahukah anda bahawa kurma tidak mengandung zat-zat yang dapat menghalangi penyerapan zat besi?

• Tahukah anda bahawa kurma juga dapat meningkatkan daya serap dalam tubuh, khususnya pada anak-anak?

• Percayakah anda bahawa jenis zat-zat gula dalam kurma dapat diserap dengan cepat sehingga dapat terus sampai ke darah dan sel-sel tubuh?

• Percayakah anda bahawa kadar serat dalam kurma pada fase ruthab sekitar 2% dan meningkat hingga 4% pada kurma yang disimpan?

• Percayakah anda bahawa kurma mengandung fosfor dengan kadar yang lebih tinggi daripada kadar fosfor dalam apricot, pir, stroberi, dan anggur, dan bahwa dalam setiap 100 gram kurma terdapat 40 miligram fosfor?

10 July 2013

Piring Astro Mengadap Arah Kaabah


Tahukah Anda Mengapa Piring Astro Mengadap Arah Kaabah (Kiblat)?

 


Tahukah Anda Mengapa Piring Astro Mengadap Arah Kaabah (Kiblat)? | Jelas, Kaabah bukan sekadar kiblat tetapi juga sebagai pusat tumpuan manusia dalam urusan dunia atau kehidupan. Contoh yang paling mudah sekali, tentu anda ada stesen televisyen berbayar iaitu Astro. Pastinya setiap Astro ada ‘piring para bola’ untuk menerima maklumat yang dipancarkan dari satelit. Untuk mendapatkan siaran yang jelas, piring itu akan
dihalakan ke arah Kiblat atau Kaabah. Kalau tidak percaya cuba tengok balik piring Astro di bumbung anda menghadap ke mana?
KENAPA BEGITU? Mudah saja jawapannya Mekah adalah pusat bumi. Sama ada percaya atau tidak jawapannya mudah ditemui semasa kali pertama Neil Armstrong menjejakkan kaki ke bulan pada 20 Julai 1969. Di dalam satu temu bual di stesen TV Al Majid, Arab Saudi, Dr. Abd Al-Baset Al-Sayyed dari pusat Penyelidikan Kebangsaan Mesir mengulas, angkawasan pertama itu telah membuktikan, Mekah adalah pusat bumi.
Katanya ia telah dibuktikan secara saintifik semasa Neil Armstrong di dalam perjalanan ke bulan. Ketika itu dia berjaya mengesan satu radiasi yang dipancarkan dari bumi. Radiasi itu di dalam gelombang pendek. Situasi itu sesuatu yang pelik dan mereka cuba mencari jawapan dan membuat penelitian. Akhirnya mereka berjaya mengesan bahawa radiasi itu dipancarkan dari Mekah atau secara tepatnya dari Kaabah.
“Yang paling mengejutkan radiasi itu bersifat infiniti (tidak berpenghujung). Apabila Armstrong menjejakkan kaki ke bulan, radiasi itu masih boleh dikesan. Radiasi itu mempunyai sifat yang istimewa dan paling penting ia infiniti. Saya percaya inilah yang menhubungkan Kaabah di bumi dengan Kaabah di alam akhirat.
“Bayangkan anda berada di kutub utara dan saya berada di kutub selatan,di tengah-tengah adalah zon keseimbagan magnet atau zon magnetisme sifar dan itulah Mekah. Kalau hendak dibuktikan boleh. bawa kompas ke Kaabah dan anda dapati jarum kompas itu tidak akan bergerak. Ini bermakna Kaabah adalah zon magnetisme sifar. Tarikan untuk ke dua-dua medan adalah sama kuat.
Hal sedemikian katanya, turut memberi kesan pada kesihatan dan umur seseorang. Sebab itulah orang yang tinggal di Mekah lebih sihat dan panjang umur. Tekanan graviti yang tertumpu di kawasan itu memberi kesan pada peredaran darah dan pergerakan biologi kehidupan.
“Ini telah dibuktikan bahawa ia boleh memberi kesan pada hemoglobin untuk membawa darah yang mengandungi oksigen ke seluruh tusi badan. Bermakna bila anda berada di Mekah, keupayaan darah untuk membawa oksigen ke seluruh tisu badan secara semula jadi jauh lebih baik berbanding tempat lain di dunia ini,” jelasnya
Pelbagai bukti saintifik dari kajian para saintis juga telah membuktikan bahawa Kaabah berada di “Centre of the earth”. Jika anda berkesempatan ke Mekah Al-Mukaramah cuba bawa kompas ke arah Kaabah dan lihat jarum kompas tersebut tidak akan menunjuk mana-mana arah sama Barat, Timur, Selatan atau ke mana-mana arah kerana Kaabah sememangnya berada di pusat atau ditengah-tengah bumi. Neil Amstrong juga mengesahkan fakta ini.
Maha Kaya Allah, dengan hanya melakukan Tawaf kesihatan kita akan bertambah baik. Tidak hairanlah jika ramai yang mengetahui rahsia ini sentiasa merindui untuk ke Mekah… Bagi yang bukan Islam kaji-kajilah fakta ini dan anda pasti akan mendapat kebenaran-Nya. Marilah kita belajar ilmu dan mengkaji Islam yang amat indah ini.

4 July 2013

Zam zam well( Telaga Zam Zam ) & Umur para nabi ( ages of prophets )

SUBAHANALLAH
                                          



Zam zam well ( Telaga zam zam).

Zamzam is an 18 x 14 ft well & is 13
meters deep. It started 4000 years ago.
Never dried since then. Never changed
taste. No Algae or plant growth in d water,
so no disease caused. Tested by European
... Labs & declared fit for drinking. This small
well provides water for 2 million ppl
through heavy motors pulling 8000 litres
per second & every 24hrs, it refills its level
in 11 mins. Thus, its water level never
decreases. SUBHANALLAH.!
Priceless knowledge... Share with as many
people as u can.
 

Ages of Prophets:(umur para nabi)

 AADAM (A.S): 1000 Yrs
NOOH (A.S): 950 Yrs
SHUAIB (A.S): 882 Yrs
SALIH (A.S): 586 Yrs
ZAKARIYYA (A.S): 207 Yrs
IBRAHIM (A.S): 195 Yrs
SULAYMAAN (A.S): 150 Yrs
ISMAIL (A.S): 137 Yrs
YAQOOB (A.S): 129 Yrs
MUSA (A.S): 125 Yrs
ISHAQ (A.S): 120 Yrs
HAROON (A.S): 119 Yrs
YUSUF (A.S): 110 Yrs
EESA (A.S): 95 Yrs
NABI MUHAMMAD (Salalahu Alayhi
Wasallam): 63 Yrs
Don't keep it in ur inbox, share the
knowledge.
HOW MANY OF US REALLY DO THIS?
1. Go to sleep with Wudhu.
2. Sleep on your right shoulder.
3. Fall asleep with the intention to pray
fajr.
4. Read the Kalima.
5. Drift off reading the Ayat-ul-Kursi.
6. Recite Salawat 10 times.
7. Read Surah Fatiha 4 times.
8. Read Surah Ikhlas 3 times.
9. Read 4 Qul Surahs
10. Do Istighfaar
11. Forgive everyone before falling asleep.
12. Finally, "whoever says 'Bismillah' 21
times before falling asleep, Allah tells the
angels to write down a good deed for
every breath he takes."
Send this as Sadqa Jariya (everlasting
charity).. If someone acts on any of this
information, you will benefit too IN SHAA
ALLAH.
All I'm asking is for you to read the first 4
lines ................... you can decide wat to
do with it next. Allah humma salli ala
sayidina muhammad wa-ala aali sayidinaa
muhammad kama salaita ala sayidina
Ibraheem wa ala aali sayidina Ibraheem
inna ka hameed um majeed. Allah humma
barakalah muhammadi wa ala aali
muhammad kamabarakta ala Ibraheem wa
alaaali Ibraheem inna ka hameed um
majeed. Rab-banaa atinaa fid-dunya hasana
wa fil akirathi hasna wa kinaa azza ban naar
- ( Oh Rabigh fierlee waliwaali daya.
Ameen. You have given multitude of
sawaab to the person that sent this
durood. You have received multitude of
sawaab for reading this durood. You will
receive multitude of sawaab for forwarding
this drood. YOU GIVE ONCE AND RECEIVE
TWICE( ﮧــَّﻠﻟﺂ َﻥﺎَﺤْﺒُﺳ ).HOW BOUNTIFUL IS
OUR ﻪﻠﻟﺍ َﻥﺎَﺤْﺒُﺳ) ﮧــَّﻠﻟﺂ ). Only shaytaan can
stop you from fwding this durood. And
Say- "SUBHAN ALLAH" 10times. Now send
this on. In 1 hour u'll have caused many
ppl to do zikr. Sadka jariya IS SUNAT SO Pls
fwd........don't let it stop

 
 

17 May 2013

Urusan penghantaran kargo jemaah haji tahun 2013


                                                          Jalan naik ke Jamrah



Salam alaik...

          Apa yang saya dapat tahu dari bos saya tahun ni pengurusan penghantaran kargo barangan Jemaah haji Malaysia dari Tanah suci akan diurusakan sepenuhnya oleh POS MALAYSIA..itu yang diberitahu pada saya..

           Tapi ada sahabat saya yang akan terjah jugak..memang dari dulu sahabat saya ni main terjah je ..tapi kebaikkannya dia dapat bagi murah sr2/kg dari apa yang ditawarkan oleh POS MALAYSIA..atass sbb ini dapatlah Jemaah Malaysia menjimatkan sedikit kos penghantaran barangan yg mereka beli semasa berada ditanah suci.
        
          Yang tak bestnya pulak bila Jemaah-Jemaah ni dapat diskaun penghantaran depa beli lagi banyak..jadinya duit lagi banyak yang habis...macam mana macam mana sekalipun dari pengalaman aku hampir kesemua Jemaah haji kita ni diaorang kalau boleh nak bagi habis terus duit yang diaorang bawak dan duit yang didalam akaun tabung haji diaorang.."haji ni sekali je,lepas ni nak dating balik dah tak mampu dah,jadi beli la apa yang patut untuk sedekah kat saudara dan kawan2" itu la alsan semua orang yang saya Tanya...

           Tak kiralah haji ...asalkan mendapat haji yang mabrur sudahlah :)